De zomerperiode is voorbij en veel ondernemers hebben de tijd gehad om hun ‘to do’ list weer eens flink bij te werken. Ik geef óók toe dat het na je vakantie extreem lekker is om met een frisse start te kunnen beginnen. Ik geef je daarom een checklist, die je helpt om alles weer op scherp te zetten. Dit is hét moment om een kritische noot te kraken over jouw bedrijfsvoering.

In deze blog vind je:

  • Een checklist met belangrijke aandachtspunten voor ondernemers na de zomervakantie;
  • Handige tips om als bedrijf te groeien.

1. Evalueer de bedrijfsdoelstellingen

De zomer is voor ondernemers een goed evaluatiemoment om het afgelopen half jaar door te nemen. Kijk eens naar je omzetprognose en doelstellingen die je aan het begin van het jaar hebt gemaakt. Zit je op schema of moet je nog flink aan de bak? Zwarte cijfers zijn mooi, maar het is alsnog goed om scherp te blijven en jezelf af te vragen of het nog beter kan. Loopt het nog niet volgens planning? Kijk dan vooral naar hoe dit komt en probeer te achterhalen wat er aan ontbreekt om dat succes te behalen!

2. Wat heb je nodig?

Het antwoord op deze vraag ligt juist niet altijd bij jezelf. Heb je twijfels over een vraagstuk? Leg het eens voor bij een goede klant en ga een sparren. Zo kom je nog eens op goede ideeën! Je komt soms tot de ontdekking dat er behoefte is aan innovatie, uitbreiding, het anders inrichten van bedrijfsprocessen of wat minder leuk, het vervangen van een werknemer. Weet je het op dit moment niet? Maak dan gebruik van tip 3 en 4!

3. Vraag advies

De gouden tip voor het geval je het nog niet mocht weten is: vraag eens om advies aan een collega-ondernemer hoe diegene bepaalde processen heeft ingericht. Soms kan een inzicht uit een andere branche een heel nieuw licht laten schijnen op hoe je dit zelf hebt ingericht.

4. Vergroot de zichtbaarheid

Je kunt nog zo goed zijn in je vak, maar als potentiële klanten je niet kunnen vinden dan wordt het een lastig verhaal. Het gaat hierbij dus om de vraag of de marketing goed is ingericht of niet. Hoe presteer je ten opzichte van concurrenten? Wat kun je anders doen om nog meer op te vallen? Zomaar twee vragen, die je kunnen helpen om je concurrent net te slim af te zijn. Kijk dus kritisch naar je eigen marketingkanalen en vraag jezelf ook af wat een klant jou waard is en hoeveel een klant je mag kosten. Zo kun je bepalen welke marketingkanalen het meest kosten efficiënt zijn en welke juist niet.

5. Reviews

Hoe lullig reviews soms kunnen zijn, ze zijn enorm waardevol omdat 77 procent van de Nederlanders (volgens marketingfacts), eerst een review bekijkt voor een aankoop te doen. De zomer is ook het moment bij uitstek om klanten om een beoordeling te vragen over de samenwerking. Dit biedt ontzettend veel waardevolle feedback waar je als bedrijf heel veel aan hebt! Met deze feedback kun je je bedrijf sterker maken en weet je precies wat je moet doen om nog meer toegevoegde waarde te bieden. Doe dit dus niet alleen op papier, maar vraag klanten ook gelijk om een review op Google, ook nog eens goed voor je positie in de zoekresultaten!

Hulp nodig van een expert?

Een keertje sparren? Neem gerust contact met mij op dan drinken we een kop koffie.

 

Neem contact op